donderdag 12 september 2013

Turmac

donderdag 30 oktober 2008



Gisteravond op tv Gelderland gezien dat de laatste sigaretten bij BAT (het vroegere Turmac)gemaakt werden. Was zelfs voor mij emotioneel,het deed wel wat dat me, ook al ben ik er al meer als tien jaar uit dienst.
Toch is het de plaats geweest waar ik bijna vijfendertig jaar met veel pelzier naar toe ging. Het was toch een goed bedrijf die nog behoorlijke winst maakte.
Jammer dat de huidige directie te weinig invloed had bij het moederconcern.Dat was juist in het verleden de grote kracht. Een bedrijf dat in de hoogtij dagen toch twaalfhonderd mensen in dienst had en die op sociaal en cultureelgebied in de regio een voorbeeld was.
Op sociaal gebied en bedrijf die met veel dingen voorop liep, goede arbeidsomstandigheden, goede sociale voorzieningen. Vooral in de jaren zestig en zeventig een directeur die heel sociaal gezind was. door mijn lidmatschap van de ondernemingsraad in verschillende periodes kon ik toch behoorlijk meekijken in de keuken van het bedrijf, heb daar veel van geleerd en toch daar toch ook mijn steentje aan kunnen bijdragen aan veel voorzieningen. Ook de bijdrage van de vakbond is toch in de jaren tachtig van wezenlijk belang geweest om dat te bereiken waar het bedrijf bekend om was, ook de dertig jaren dat ik daar in actief in was heeft mijn kijk op de maatschappij mij gevormd.
Was ik in het begin toch de super rooie, later toch milder geworden en nu nu tot net links van het midden uitgekomen. Nog wel heel kritisch over de politiek en maatschappij.
Al heb ik zelf nooit gerookt, vond dat iets wat iedereen zelf moest weten of men rookte of niet.Ben nog steeds erg kwaad op het overheid gebeuren dat er in de horeca niet meer gerookt mag worden, het is natuurlijk ook een van de reden dat het nu dicht is. Als je nu in een café zit mis je wat, de reuk die er zo bij hoort, bierlucht en een dikke walm van de sigaret.
En nu Turmac historie, jammer ook voor de mensen die er voor twee jaar terug nog werkte en nu elders aan de slag zijn gekomen en nog moeten komen.
Weet nog niet wat er met de gebouwen gaat gebeuren maar sigaretten zullen er nooit meer worden gemaakt
Weer een stuk uit mijn leven weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten