donderdag 12 september 2013

Oorlog

maandag 4 mei 2009


Net de film "die untergang"gekeken.Viel me erg tegen. Wel bizar dat ik net daarvoor aan de dodenherdenking in Zeddam had meegemaakt.Een toch wel speciale plek in Zeddam.De twee minuten stilte die door een foutje bij de regie zeven werden waren dan ook echt stil. Behalve het gezang van de vogels was het een stilte die toch door iedereen werd volgehouden ook al viel het niet mee. Thuis gekomen meteen die film er opgezet, ik had er veel van gelezen maar nog niet gezien. Dat mensen zo massaal achter 1 zo'n bizar mannetje gaan lopen, is haast ondenkbaar maar vrees toch steeds meer dat ook dit hier weer kan gebeuren. De Wilders aanhang die zo groot wordt. Moest er niet aandenken wat er donderdag gebeurd zou zijn als het niet een "gewone "Nederlander was geweest.Denk niet dat we vandaag en morgen wat te herdenken hadden gehad. De kleinkinderen hadden dan over vijftig jaar een opstand of volksoproer met veel doden te herdenken. De vooroordelen vlogen me donderdag na het afschuwelijk bericht uit Apeldoorn dan van alle kanten al langs me heen. Vooroordelen van mensen die amper toen nog iets gehoord hadden, waren bepaalde volksgroepen al op een boot aan het zetten. Toeval of niet ik was vanmiddag met oude foto's van mijn broer Jan aan het uitzoeken toen ik een soldatenfoto uit 1940 tegen kwam. Een vriend van Jan uit Leusden maar het meest onwaarschijnlijke was dat zijn adres er op stond, achter op de foto. Jan had het geschreven want zijn handschrift kan ik overal zo uithalen.Ben meteen aan het zoeken gegaan of die straat nog bestond, helaas niet meer te traceren en mensen met die achternaam ook gebeld maar er was geen overeenkomst.Ook op Internet niet verder gekomen dus ga heel binnenkort toch maar richting Leusden. Zal wel niet veel te weten komen maar niet geprobeerd altijd mis.Jan heeft het wel eens overgehad dat hij daar ook ondergedoken gezeten bij die familie. Wie weet. De oorlog laat me toch nooit los ook door alles wat er bij ons thuis allemaal is gebeurd. Juist met deze dagen komen toch heel wat van die verhalen weer in herinnering. Laten we hopen op nooit meer oorlog Hou jullie op de hoogte als ik iets te weten kom over de foto. Vandaag ga ik mijn gedachten even op een ander spoor zetten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten