donderdag 12 september 2013

Berlijn (slot)

dinsdag 23 december 2008








Berlijn. Heel veel over en gelezen, vooral in de Lanny Budd cyclus van Upton Sinclair waar Berlijn heel gedetailleerd word beschreven. Waar gebeurtenissen van, voor,tijdens en na de oorlog uitvoerig wordt beschreven.Veel van die plekken die er beschreven staan hebben we bezocht.
Waren graag de tv toren ingegaan maar het was erg mistig die dagen, het zicht was erg beperkt.
Zijn wel op het dakterras van het KaDeWE geweest maar ook daar zagen we :mist, net als van uit de zevende etage van ons hotel. Jammer maar daarom een reden te meer om zeker nog eens terug tegaan in de lente en dan ook de joodse buurt bezoeken met de Synagoge en ook de musea.
En ook de Reichstag, dan zal 2 uur of meer wachten aangenamer zijn als nu met net twee graden boven nul en een harde wind.
Gerry en ik hebben veel gelopen alles bij elkaar meer dan veertig kilometers, en ik had een goeie kaartlezer bij me, verlopen hebben we ons dan ook niet vaak. Ik had veel gehoord van mensen die er geweest waren, het overtrof al mijn verwachtingen.
Berlijn zo vlak voor kerst was een belevenis die ik blij ben dat ik het meegemaakt hebt.Verlichting die je wel eens op de tv ziet is als je meemaakt toch heel anders.
De sfeer moet je meemaken. Net als een voetbalwedstrijd, er bij zijn dat is het. Ook de kerstmarkten waren heel bijzonder, niet alleen om te zien maar ook de afzonderlijk geuren waren heel apart. Elke markt had zijn eigen geuren bij zich, de zoete weeƫ geur van de noten en gebakkramen en de lekkere kruiden geuren,
De terugreis verliep voorspoedig en op het laatst moment hadden we ons opgegeven voor het afscheids diner in de Lutte. Dat was zeker heel goed 3 gangen en net zoveel kunnen drinken als we wilden.
Helaas was het tevens de laatste reis die we samen hebben gemaakt, Gerry en ik gaan in de toekomst ieder zijn eigen weg. Nu zijn de voorbereidingen voor kerst achter de rug. Kerstboom staat er, nu eens heel sober gehouden, alleen zilver en zwart gebruikt paste toch het beste bij mijn stemming.
De rommelkamer is helemaal af, gisteren nog een vensterbank vervangen, was meer werk als ik gedacht had. Nog een andere stoel voor de computer aangeschaft, staat beter bij de andere meubels in de kamer.
Morgen komen Yvonne en Gabrie koffiedrinken en 's avonds bij Marcel en Heidy en de kinderen samen met Annette gourmetten. Vrijdag is nog onbekend wat ik ga doen.
Voor mijn lezers fijne kerstdagen en laat eens zien wie het allemaal leest. Sommige weet ik wel dat die mijn blogs lezen maar ben wel benieuwd wie de andere bezoekers zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten