donderdag 12 september 2013

Kerst maar dan anders

vrijdag 26 december 2008





Het is een andere kerst geworden als ik me voor twee weken terug nog had voorgesteld.
Maar wel een heel leuke kerst. Eerste kerstdag in de middag de kinderen allemaal bij elkaar .Bart en Anouk gewezen dat er toch nog cadaeu's onder de boom lagen. Die werden vlug uitgepakt, maar er lag ook nog wat voor ieder onder.
Anouk had dat al vlug door en pakte het vlug op. Bart mocht het uitdelen, het was een kleinigheid voor iedereen. Denk dat ik zelf het meeste moeite had toen ik de verwonderde blikken zag.
's Avonds gourmetten bij Marcel, Heidy,Annette, heel gezellig nog lekker nagepraat.
Tweede kerstdag een eind wezen wandelen,was koud maar toch heel mooi Langs het montferland teruggelopen en in de weide beneden stonden runderen beschutting te zoeken tegen de bosrand.
Eerste kerstdag was ik al heel vroeg wakker en moest terugdenken aan kerst van vroeger. Nog broer en zussen in huis. Twee uur in de nacht ging mijn vader met de fiets regen, sneeuw of wat voor weer dan ook op pad. Eerst naar Azewijn, dan naar Wijnbergen en dan via Braamt naar Zeddam om zich aan te kleden voor de nachtmis die om vier uur begon. Hij ging de straatverlichting handmatig aan zetten, zo dat de mensen die naar de nachtmis gingen wat zie konden. Het was een fietstocht van zo'n 15 kilometer op een fiets die toch zo erg licht liep. Heeft hij tot een jaar of vijf na de oorlog nog gedaan, toen werdt het automatisch. Dan met z'n allen naar de nachtmis, alleen meestal oma niet, die dekte de tafel voor als we weer terug kwamen, dan met z'n allen (minstens negen personen) ontbijten. Dat gebeurde anders bijna nooit, iedereen ging op andere tijden de deur uit. De tafel voor die tijd toch rijk gedekt en opgemaakt. Als iedereen aan tafel zat vertelde oma (die was toen al over de negentig) het kerstverhaal op haar eigen manier. Heb in de loop van de jaren toch steeds meer bewondering voor mijn ouders te krijgen die met zo weinig middelen zo veel voor ons deden.
Hebben toen de kinderen nog klein waren ook nog heel lang alleen echte kaarsjes gebruikt. Het waren wel "provo"jaren waar je je toch een beetje tegen tradities afzette. Yvonne vertelde gisteren nog dat het wel fijne kerstdagen waren geweest, los, ze moesten niet zo veel maar toch wel sfeervol. Later werden het de dagen van eten en drinken zoals de meeste van ons dat vieren.
Toch zijn er kerstdagen die me altijd bij blijven. 1964 zag op WIKIPEDIA dat het de koudste kerstdagen van de eeuw waren geweest, ik had het niet koud want lag toen in het ziekenhuis met gescheurde ruggenwervel.Kerstmorgen om zeven uur begon het te sneeuwen, heel bijzonder. Kan me dat beeld zo weer voor me zien.
1979 kerst in Zwitserland, wij zaten boven op een berg en keken in een groen dal, op tv zagen we dat Nederland was ondergesneeuwd.1994 de eerste kerst zonder Hans, het liefst toen de kerst overgeslagen, Yvonne en de kinderen kwamen dus toch er maar wat van gemaakt.
2007 in Limburg, ook heel bijzonder.Heel gezellig er lag een berg cadeau's onder de kerstboom. Dean en june konden hun blikken er niet vanafhouden. Kan me voorstellen dat het daar zonder Dean toch wel kerst maar geen feest is geweest, maar Anne - Marie kennende er toch wel de nodige moeite gedaan heeft om er wat moois van te maken. Moet zeggen dat alle kerstdagen alle maal feestdagen waren. Voor Laura vandaag nog een stuk familiegeschiedenis uitgezocht.
Dit hebben we weer gehad morgen weer een bijna gewone zaterdag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten