dinsdag 10 september 2013

sinterklaas

zaterdag 27 november 2010





Toen we voor twee weken terug sinterklaas inhaalden in stromende regen moest ik toch aan mij eigen kind heid terugdenken.

Wat was ik bang voor sinterklaas en dan die pieterman. Stel dat hij je toch eens naar Spanje meenam. Spanje lag toen in onze verbeelding toch bijna aan de andere kant van de wereld.

Sinterklaas werd altijd groots gevierd thuis. Zelfs toen we aan de 's Heerenbergseweg nog woonden. Denk dat ik een jaar of drie of misschien vier was en alle cadeaus waren uitgepakt en het strooigoed was zorgvuldig opgezocht deden we een spel of een soort toneel. Jan mijn oudste broer was regisseur of spelleider, wat we speelden weet ik niet heeft me later ook nooit iemand kunnen vertellen maar ik was een ree.

Helaas ik moest heel nodig naar de wc maar mocht niet weg, ik moest in het spel blijven. Er werd geroepen bruin reetje kom maar binnen het is hier warm. Ja had ik geantwoord "dat wet ik wel want ik heb een brune reet en das warm ".
Deze tekst snapte niemand want dat moest ik niet zeggen.
Ik moest bij de andere komen staan. Toen ik dichterbij kwam roken ze het "brune reetje". Dat spel is nooit meer gespeeld, heb het nog wel jaren aan moeten horen.

Later met het sinterklaas gebeuren werden er altijd suprises gemaakt en gedichtjes. Nederland had gevoetbald tegen Engeland en met 9 -0 verloren. Ik kreeg twee preien, een met een wit zwart voetbaltenue en een met oranje wit. Pijnlijk aan herinnerd dat ik heel lang voor de radio had gezeten en gehuild had dat Nederland verloren had (nog voor er tv was).
Ondanks dat we weinig geld hadden was er best een leuk feest.

Later toen we zelf kinderen hadden lieten we een keer sinterklaas thuis komen. Helaas de sint moest zich nog omkleden en deed dat met de gordijnen open dus alle buurkinderen waren verlost van het idee dat sinterklaas uit Spanje kwam, sinterklaos kump uut duuve das de oom van Hans en Yvonne. Dus die werden ook verlost van het grote sprookje. Wel jammer.

Koen was twee jaar en we vierden sinterklaas in Doetinchem Lien en Rients, Hans, Yvonne, Gabrie en Koen, en daar kwam de sint en piet met zoveel cadeaus dat er nog wel vier zakken nog in de gang stonden. Het was de laatste sinterklaas waar Hans bij aanwezig was.
Het duurde zolang voor alles uitgepakt was dat Koen bijna in slaap viel. Ook dat is een sinterklaas die ik niet vlug zal vergeten

Woensdagavond hebben Bart en Anouk hier de schoen gezet en donderdag tussen de middag hebben ze gekeken wat er in de laars gestopt was. Ze waren zo druk met alles dat beide vergaten dat er nog een cadeau verder in de laars zat. Pas gezegd toen ze het eten al op hadden. Konden ze weer van voren af aan beginnen met uitpakken. Moesten zich nog haasten om weer op tijd bij school te zijn.

Blijft een mooi kinderfeest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten