dinsdag 10 september 2013

Feestweek

zaterdag 22 mei 2010






Zou het dan toch nog voorjaar worden? Lijkt al iets beter zeker tegenover mijn vorig blog.
Een zeer vermoeide week achter de rug. Feestweek in Sydehem. Omdat ik toch in Zeddam was werd er een beroep op me gedaan of ik echt de hele week wilde helpen met de feestweek. Thema was vroeger.Zondagmiddag begonnen de zaal aan te kleden een van de helpers is voorzitter van een kringloop organisatie en had allerlei dingen van vroeger meegebracht, we hadden de bewoners en familie gevraagd foto's van vroeger mee te brengen en die vergroot op a4 en in de hele gang opgehangen gezellig even bij mekaar gaan zitten en een borreltje op de dingen die komen gaan gedronken.Een van de helpers na andere jaren heeft verleden jaar een herseninfarct gehad, heeft heel slecht gelegen en nu toch zodanig opgeknapt dat hij in de rolstoel toch aanwezig kon zijn met zijn vrouw.
Inhakend op het thema was al afgesproken dat we met z'n drieën die het georganiseerd hadden verkleed gingen uit die tijd. Zaterdag bij de kringloop in 's Heerenberg nog een broek gehaald voor €2.50 gebreide sokken van de welfare en klompen van Thea aangedaan. Natuurlijk bretels en van Henk O een hoedje wat van zijn vader was geweest opgezet.
Maandag begonnen we met koffiedrinken toen merkte we dat een van de vrijwilligers niet gekomen was en aan haar dochter die ook op Sydehem gevraagd of moeder niet kwam. Die een paar keer naar huis gebeld en geen gehoor. Is vlug naar ouderlijk huis gereden en vond moeder in een hoek van de keuken. Ze leefde nog maar is enkele uren later overleden. Dit gaf meteen toch een domper op het gebeuren. Maar zoals altijd the show must go on. verder gegaan. 's Middags met een groep naar een boerderij geweest en daar de mensen toch het nodige laten zien en werden geweldig ontvangen met koffie en zelfgemaakt wafels en vlak voor het einde kregen we nog zelfgemaakte bitterkoekjes pudding.
Dinsdagmorgen met een groep naar de Gidekoat (museumboerderij)in Zeddam gewandeld
Dinsdag middag met een andere groep en tochtje door de Liemers gemaakt,Kilder,Beek Elten, Tolkamer en via Stokkum en 's Heerenberg weer terug naar Sydehem waar we pannenkoeken bakte. Ze waren al volop aan het bakken toen we aankwamen en toen een schort voor en geholpen bij de bediening.
Woensdag met de bewoners van de P.G afdeling wezen picknicken en middags met een andere groep een wandeling gemaakt en bij het tolhuis koffie met appelgebak gegeten.
Die avond was ik total loss. Veel gewandeld en heel intensief met de mensen bezig geweest.
Donderdag was er middags familiemiddag maar omdat er eerst een workshop hapjes maken was wat vroeger afgelopen was als gepland vroeg en bewoonster of ik met haar wilde wandelen.
Dus ik met mij feestoutfit door het dorp. vele bekijks gehad en eerst kende ze me niet meer terug Een mevrouw uit de aanleunwoning die we tegen kwamen riep heel verbaast: Henkie Timmermans da-j gek was dat wist ik wel maor zo slim ha'k niet gedacht.
De vrijdag ook op de pg afdeling geholpen en met de mannen een cd gekeken over vervoer in de jaren vijftig. Kostelijk geamuseerd.
's Middags was er een optreden van een artiest uit Amsterdam en toen ons dat verteld werd wie er kwam hadden we als vrijwilligers iets zal wel. Toch weer verkeerd vooroordeel want hij was geweldig. Heb mensen horen zingen die ik al misschien twee jaar niet heb horen praten. ZAHI noemt hij zich maar oook al was hij nog jong maar ging geweldig met de mensen mee een had een reportoir voor elk wat wils.
Afgsloten met een buffet voor de bewoners en vrijwilligers (heb de heel week daar gegeten) was ik gisteren om zeven weer thuis. Een lange week gemaakt en toch vele voldoening gehad dat je mensen toch op deze manier gelukkig kunt maken. Is toch een onderbreking in de sleur waar de bewoners in zitten.
voor die tijd nog even vergunningen aangevraagd voor een grote bedeltocht op 26 juni door het dorp met behulp van de carnavalsvereniging en vrijwilligers om geld op te halen voor een prachtig terras en tuin aan de voorkant van Sydehem.
Plannen zijn geweldig en kan me helemaal voorstellen hoe het er uit komt te zien. Nu nog even €35000 bij elkaar schooien en het is rond.
Hoop dat het 16 oktober klaar is want dan viert Sydehem met haar voorganger Gerardus Majella Gesticht het 100 jarig bestaan.
Op die dag hoop ik mijn boek te overhandigen aan ? wie weet ik nog niet, daar ga ik over twee weken weer met verder. Zijn al veel mensen aan het schrijven over hun belevenissen. Ik doe de historie en dan gaan we het opleuken met allerlei verhalen en anekdotes en veel foto's er in. Dus hou jullie op de hoogte.
Komende week schutterij week moet het kermisboekje klaar zijn dat het naar de drukker kan. Net op tijd moeten nog wel adverteerders af maar ook dat loopt redelijk ondanks de crisis.
Hier een foto die me net iemand gestuurd heeft. Een klein idee hoe of ik er bij gelopen hebt die ballon had iemand geknoopt moest dien als antenne. komen zeker nog ander foto's en nog enkele met de bewoners 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten