dinsdag 10 september 2013

kermis deel 2

donderdag 8 juli 2010






























Zo kermis 2010 zit er al weer een paar dagen op en intussen al begonnen met 2011.
Had ik in mijn vorig blog geschreven over mijn kindertijd nu dan maar een vervolg. Ook in Zeddam veranderde in de loop van de tijd heel wat ook de kermis. Langzaam aan gingen meer horeca zaken dicht of de feestzaal kreeg een andere bestemming.
Met een jaar of vijftien zestien begon de kermis toch andere vormen aan te nemen.
Voorzichtig de eerste pilsje en dan toch probereneen meisje te versieren die met je mee ging de autoscoter in. Dansen was er nog net niet bij we vielen in die tijd toch tussen wal en schip.
Met achtien werd het beter hadden dansles gehad ( ik kan nu nog niet dansen) dus het werd anders vrienden club bij elkaar en dan maar zoveel mogelijk bier naar binnen werken.
Drie dagen snipperen en dan was het feest.
In 1961 lid van de schutterij geworden dat was al heel wat, trots met een witte broek en een pet van pa meelopen in de stoet.
In 1962 werkte ik bij Pas Reform en niemand kreeg vrij met de kermis. Kermismaandag tussen de middag met een man of vijftien even naar Brinks een pilsje pakken. Blijven zitten in de overall tot drie uur en toen naar het werk. We mochten naar huis moesten de volgende dag wel weer op het werk komen en het koste ons een halve snipperdag. Hebben wel veel plezier gehad.
Tot 1964 lid van de schutterij gebleven en toen na het trouwen Zeddam uit en jaren niet meer op de kermis geweest.
Rond 1993 weer eens in Zeddam gekeken bij het vogelschieten, kende behalve ene paar oude vrienden niemand meer. Poosje gebleven niks gedronken en weer naar huis.
Zo een paar keer volgehouden toen een keer op zondag echt weer kermis gevierd geen auto meegenomen en intussen toch al wat meer leren kennen en deed de uitspraak als ik ooit weer in Zeddam terugkom ga ik ook bij de schutterij.
Toen ik in 2000 toch weer in Zeddam kwam werd ik daar onmiddelijk aan herinnerd.
In 2002 weer lid geworden en in 2003 kwam ik ook nog in het bestuur. Alle jaren goed feest gevierd tot 2007 Annie stierf toen wel nog van alles geregeld maar geen feest gevierd.
2008 naar Nassau gegaan om kermis te ontlopen maar was nauwelijks terug en de beslissing genomen om in Zeddam te blijven was ik al weer lid en bestuurslid van de schutterij, hadden me nooit uitgeschreven.
En afgelopen jaar heel erg druk met de kermis geweest, boekje gemaakt, veel loven de woorden ontvangen, omdat ik het secretariaat tijdelijk toegeschoven kreeg ook met heel veel andere zaken bemoeit en geregeld.
Is onvoorstelbaar wat er bij komt kijken.
Het begint al vroeg met vaststellen datum, eerste zondag na drie juli, dan januari besprekingen houden met degene die de kermis het horeca gedeelte wil exploiteren,april beginnen met advertentie verkoop tussendoor al een idee van artikelen die in het boekje moeten komen, vergunningen aanvragen, vergunningen invullen, overleg met de ontwerper en drukker, inventariseren wie er jubileert, medailles nakijken en laten graveren en zo tal van zaken.
Dit jaar de zaterdag begonnen met een rommelmarkt voor kinderen, 's middags koningschieten. Zoon van vriend Jan die verleden jaar oktober is overleden werd de nieuwe koning. Niemand wist wie hij tot koningin zou nemen.
Veel opgetrokken met de beschermheer. 's middags receptie heel erg warm en dit keer waren er veel gasten dus lang bijgezeten 's avonds serenade bij de koning.
Zondagmorgen eerst kerk die duurde erg lang gastvereniging ontvangen rondgang door het dorp dit keer grote route was total loss toen we bij de feesttent kwamen.
Blij dat er 's avonds niks meer te doen was.
Maandagmorgen traditioneel gezamenlijk ontbijt, vogelschieten en dan is het meestal flink drinken. 's avonds bog een rondgang door het dorp en dan tot het einde gebleven.
Dinsdagmorgen kater en later een gezamenlijke bbq met het bestuur van de schutterij.
Dat was n het kort de kermis 2010.
foto's kermis 2010 en kermis ooit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten