dinsdag 10 september 2013

augustus

woensdag 21 juli 2010








Nog een paar dagen en augustus staat voor de deur. Vroeger de vakantiemaand. 30 of 31 juli kreeg je vakantie en 1 september begon de school weer. wat een verademing was dat, vakantie.

Niet naar school. Niet om negen in de rij staan om twaalf naar huis en dan 's middags nog tot vier uur.zes minten voor negen ging de bel en e rijen werden geformeerd, klas voor klas ging naar binnen en als je toch wat tegen elkaar ze had je de eerste klap al hangen.
De zesde klas durfde soms al wel wat te zeggen maar denk dat ik in al die jaren maar 1x wat gezegd heb zal ik de tweede klas zijn geweest en kreeg wel zo'n optater van meester Hartering dat ik nooit meer ge durft heb om at te zeggen.
Durfde op school al helemaal niks te zeggen want toen was ik echt een schijtlijster.

Dus vakantie heerlijk keek er al lang naar uit. Meestal kwamen de kinderen van mijn zuster Wil en Gerard die maar 1 en 2 jaar jonger waren als ik drie weken logeren en dan mocht ik de laatste drie weken met hun mee, Den Haag of ook drie jaar Amsterdam.

Soms tussen door gingen we met z'n drieën nog naar Enschede het waren voor die tijd toch wel reizen.
Zwager Gerrit die bij de marine was had vrij reizen en voor de kinderen half geld dus hun koste dat niet veel kwam ze meestal brengen.
Soms kwam zus Annie ook mee maar dat was afhankelijk van de financiën.

Toen we nog aan de 's Heerenbergseweg woonden spelen op de deel en onder de appelboom.
Spelen vooraan op de hei, limonade maken van azijn en water, soms kreeg je een beetje suiker en dan waande je dat het echte limonade was. Appels, peren en een soort perzik (wij zeiden marketonser) eten half rijp dus buikpijn.
Bessen van de struiken halen ook al mocht dat van oma al helemaal niet. Toch vlogen de dagen om.
Later in de Violenstraat werd er altijd gekampeerd. Oude dekens een oud stuk tentzeil moest de tent waterdicht houden stro er in en we sliepen.
Soms ook nog met buurkinderen in die tent.
Achteraf zag het er niet uit maar we deden alles. Ook eten koken deden we.
Kregen een spiritus brander van broer Bart en maakte soep en hebben zelfs wel eens patat er opgemaakt. Niet altijd even gaar maar we aten meer als in huis.

Overdag gingen we het bos in en verdwaalden soms.
Gerard ontsprong altijd de straf. Wist altijd wat te vertellen en kreeg de lachers op zijn hand en Wil en ik kregen er van langs.
Zo had Gerard een keer een prachtig verhaal dat vlak achter hem een grote groene beer was verschenen en hij zo hard had geroepen dat het beest gevlucht was. Had ons toch mooi gered, hij kreeg een snoepje en wij kregen niks want we waren toch ouder en hadden op hem moeten passen.

Drie weken om waren dan ging het met de bus tot Wijnbergen en dan de trein richting het westen. Wat een belevenis zo van het dorp naar de stad. We hebben ook in DenHaag en Amsterdam heel veel beleefd. Leerde daar de stad kennen, zag de zee, de trams en weet ik wat allemaal nog meer. Een heel andere wereld. Voetballen op straat verstoppertje spelen in de portieken en moest natuurlijk Hollands praten. Viel niet altijd mee.

En dan kwam de reis terug. Ging al heel vroeg alleen van Den Haag naar Zeddam denk dat ik toen misschien tien jaar was de eerste keer alleen in de trein, overstappen in Utrecht en Arnhem en dan de bus.
Annie zorgde altijd dat ik geld genoeg overhield voor de reis terug.
Terugkijkend waren het toch pracht vakanties en kende toen Den Haag op mijn duimpje.

Maandag nog met neef Henk Visser die ernstig ziek is, ijs gegeten in Emmerich. Bij het afscheid Hendrik wi-j ziet mekaar urgens weer. Soms zijn het van die uitspraken dan weet je, hier niet meer.

Terug in huis was toch wel zien alles weer op een rijtje te krijgen.
Zo dunt de familie steeds meer uit. teken dat je zelf ook ouder wordt.

Toen wel een uurtje stil geweest en stilte gehad


Geen opmerkingen:

Een reactie posten