dinsdag 30 juli 2013

Naoberpad dag 5

Hotel Kloppendieck
Ik wist dat het ontbijt pas om acht zou zijn maar was toch al wat vroeger richting ontbijtzaal gegaan. Men was nog druk om alles klaar te zetten en voor te bereiden. Kreeg van de vrouw des huizes nog een uitleg wat er allemaal wel niet was, verschillende soorten brood eigens gebakken, koek, fruit en weet niet wat alle maal. Het zag er allemaal heel smakelijk uit en als ik niet had hoeven te lopen had ik wel meer genomen als de twee broodjes en de fruitcocktail van rode vruchten. Om half negen vertrokken en de rugzak begon behoorlijk op mijn schouders te drukken. Langs de kapel, een vluchtelingenkerk uit 1586 toen er ook al mensen moesten vluchten en er een hoop ellende op de wereld was.Na drie uur gelopen te hebben zag ik dat                                                                                                                                                                
De vluchtelingen kerk van Zwilbrock
Gedenksteen van de gebeurtenis uit 1652
Rekken iets om was maar dat ik via een mij bekende weg ook in Haaksbergen kon komen. Was wel niet helemaal de route maar nou ja qua km maakte het niet veel uit. Deze route had voor mij meer betekenis. Het begin was heerlijk wandelweer en niet te druk.  Kwam deze steen tegen die aangaf dat er in 1651 een mis gehouden was voor de katholieken uit de streek een ook voor de mensen uit de heerlijkheid Borculo. Onvoorstelbaar dat die mensen zover gelopen hadden om de mis daar bij te wonen. Het was in de tachtigjarige oorlog wel een hele strijd tussen de Roomse en de Lutherse. Dan kan je zien dat de wereld weinig is veranderd en dat er nog veel streken zijn waar dat nog leeft. Je ziet van alles lopen en vliegen en soms verbaasd het me dat er zo veel verschillende kleine dieren zijn. Aangename en natuurlijk ook minder aangename. horen er allemaal bij en dan maar wat voorzichtig zijn om gestoken te worden. Maar ook dat is niet te voorkomen.de aardappelvelden die volop in bloei staan en ook ook zo af en toe een korenveld nog. Het meeste is wel mais wat er verbouwd word en aan de maisplanten kon je zien dat die snakten naar water.  Zelf ook regelmatig even gestopt om wat te drinken want de temperatuur liep behoorlijk op. Rekken door nog even bij de Berkel gekeken en langs de molen richting de van de Oudenallen klinieken. Daar best niet zulke fijne herinneringen aan maar kende het meteen weer terug. Verschillende keren hier Hans opgehaald op zondag en 's avonds weer terug gebracht. De temperatuur steeg behoorlijk en ging toch maar iets vaker even rusten om water te drinken. Tegen half drie kwam Haaksbergen in zicht. Doorgelopen naar centrum en daar een cola gedronken naar het busstation en bus naar Enschede genomen. Kreeg een geweldig onthaal bij Ineke en Theo was blij dat ik daar was. Theo 's avonds een lekkere maaltijd gemaakt en daar heerlijk gesmuld. Kon bij hun overnachten dus scheelde ook al weer dat ik van daaruit kon lopen. Nog  lekker buiten gezeten met een overheerlijke cocktail die gemaakt werd en weer bijgepraat. Intussen was de vermoeidheid alweer gezakt en wist dat ik de volgende dag gewoon weer terug kon lopen richting Haaksbergen.
gezicht op Haaksbergen

















gewoon aardappelveld



Bijkomen met een fles water





zo is het goed vertoeven onder bewaking















Geen opmerkingen:

Een reactie posten