zondag 29 september 2013

Berlijn 2013 deel 3

Wakker worden en horen dat de auto's over natte straten rijden is verre van leuk. Nou ja regen of niet had me voorgenomen om het museumeiland te bezoeken dus douchen, ontbijten en dan op pad. Zo nodig maar een plu kopen en zou het grootste gedeelte wel binnen lopen en zitten. Bus en metro naar de Gendarmenmarkt, een groot plein met prachtige gebouwen er aan. Eerst de Duitse Dom, die was nog gesloten, langs het beeld van Schiller gelopen naar de Franse Dom.
Fridrich Schiller. op achtergrond de Berlijnse opera


Franse dom blik van boven af 



Gedeelte van het carillon 
Die was open en je naar de krans om van het uitzicht te genieten. 254 treden omhoog en je was er. Kalm aan in mijn eigen tempo trap gelopen en af en toe naar beneden kijken hoe hoog ik al was. Een mooi uitzicht en was vlak bij het carillon die de tijd dat ik er was niet speelde. Buiten gekomen bleek ik vlak bij het standesamt te zijn. Daar navraag gedaan omtrent een familielid maar ze gaven me geen informatie. Was geen directe verwantschap. Doorgelopen naar het museumeiland en daar begonnen met mijn museumbezoeken. Langs de Berlijnse Dom naar het Pergamon museum.


Mozaïek muur in het Pentagon museum

Heel indrukwekkend en eer interessant wat er wel niet te zien was. Onmogelijk om dat goed te fotograferen met een gewone compact camera. Meer als twee uur rondgekeken ook nog naar het Islamistisch museum gekeken en dan merk je dat er wel een waanzin is dat er zoveel godsdiensten zijn. Het Joods, christelijk en ook de islam   hebben zoveel overeenkomsten en denk je moeten we daar dan oorlog over voeren? Hebben allemaal een verheven iemand met alleen een andere naam. Hebben allemaal een hel en hemel. Misschien dat ik me daarom ook niet bij een club ben aangesloten. Ik geloof op mijn eigen manier en heb daar geen kerk of wat dan ook bij nodig. Vanuit het Pergamon op naar het Altes museum. Vroeger was het het Egyptisch museum maar dat hebben ze ondergebracht bij zowel het Altes als het Neues museum.
Het Altes museum hadden ze voor mij wel de meest aantrekkelijke informatie ook het Nefretete en Achneton gedeelte sprak me erg aan. Daar mocht weinig gefotografeerd worden. Ook daar wel meer als twee uur gelopen en op zijn tijd toch ook wel gezeten.
Altes museum
Is het fijne van een museum, er staan veel bankjes.
Intussen was het al zes uur en had de knollen op. Metro en bus richting hotel, onderweg bij Banhof Zoo een friet met curryworst gegeten en was blij dat ik even op bed kon liggen. Had wel heel veel gelopen. Maar tegen achten even opgefrist en nog naar de Xantener Ecke, een café bar restaurant lopen om een pilsje te nemen waar ik best zin in had gekregen. Ging aan de bar zitten en er was een keus uit zestien soorten bier. Heb me bij een eenvoudig pilsje gehouden. Beetje kunnen kletsen want het was er behoorlijk druk, vooral het restaurant gedeelte was erg in trek Tegen tienen maar richting hotel gelopen wat niet ver er vandaan lag. In de bar van het hotel zaten nog een paar landgenoten dus daar even bij gaan zitten. Het waren voetballiefhebbers. Een was anti Ajax en Feijenoord, dus voelde me meteen verwant met hem en de ander ging vooral naar Engeland om daar voetballen te kijken.  Na nog een paar witte wijntjes genomen te hebben zochten we maar onze kamers op. Die landgenoten moesten om half acht al in de bus zitten richting Holland.
Kon eerst de slaap niet vatten en dacht aan alles wat ik de afgelopen dagen had beleefd. Morgen nog en dan was de trip ten einde. Ook overdacht hoe gaat het weer verder als ik in Zeddam ben. Besloten om toch door te gaan met mijn politieke ambitie om me verkiesbaar te stellen voor de gemeenteraad. Zo kan er in een half jaar veel veranderen. Begin maart nog denken om te verhuizen naar Limburg en nu dit. Mijn leven blijft een roller coaster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten