vrijdag 27 september 2013

Berlijn 2013 deel 2

Kaufhof Des Westen
KaDeWe
Best geweldig alleen meeste niet voor onze beurs
s'morgens werd ik al vroeg wakker van het geraas van de auto's die over de Brandenburgischestrasse reden de straat waar het hotel aan lag. 44 auto's per minuut heb ik geteld. Twee minuten auto's en een minuut stilte, stonden de verkeerslichten op rood. Wat ging ik doen na het ontbijt? Eerst koffie drinken bij KaDeWe of wel kaufhof des westen, een giga warenhuis. Niet het goedkoopste maar wel geweldig om te zien. was even over tienen toen ik daar binnenging en na even zo links en rechts te hebben gekeken doorgelopen naar het restaurant op de zesde etage. Ik had geluk bij het raam was nog plaats vrij en heb me daar heerlijk met koffie en kuche neergezet. Je hebt daar een pracht uitzicht maar zit nu wel tussen alle hoog bouw en ziet niet vaal anders als dak en glas. Toen kwam er een echtpaar en die vroegen of ze er bij mochten zitten en natuurlijk mocht dat.  Mijnheer ging wat te eten en drinken halen en die mevrouw dik in de tachtig begon een vulpen uit papier te halen en wat te schrijven. Was meteen jaloers op zo'n handschrift en ik gaf haar een compliment, ook over de pen. Het bleek een oude pen te zijn waar je alleen daar nog zo'n veer kon krijgen. Ze kwam uit TsjechiĆ« en har man uit Engeland en ze woonden al veertig jaar in Londen. Ze waren voor de negentiende keer in Berlijn om de opera de Ring der Nibelungen te zien van Richard Wagner. Na over en weer de mooiste plekjes van Berlijn te analyseren raadde de man mij aan om 's middags in Hotel Adlon koffie te drinken. Waarschuwde me meteen het is er niet goedkoop.
Televisietoren 225 mtr
Rond elf vond ik het tijd om verder te gaan want er stond nog veel op programma. Eerst de televisie toren die is tweehonderdvijfentwintig meter en je hebt een prachtig uitzicht. Dus metro in en daar naar toe. Het was er wel druk maar hoefde toch niet lang te wachten. Gelukkig was er redelijk zicht en inderdaad geweldig uitzicht. Ben niet naar het restaurant gegaan om dat het daar zo druk was.
















Rondblik op Berlijn. van verschillende kanten genomen.
















Naar beneden straat links af en toen naar het Deutsch Historisch museum. Heel erg interessant en de geschiedenis van Duitsland en Nederland hebben toch veel raakvlakken.
Hotel Adlon. Speciale belevenis
En toen koffiedrinken in hotel Adlon. Al voor de oorlog erg beroemd, plat gebombardeerd en weer net als heel Berlijn weer prachtig opgebouwd.Alle grote der aarde hebben daar al gelogeerd, politici, filmsterren en zangers en alle kunstenaars van naam. Binnen mag niet worden gefotografeerd worden.  Bij binnenkomen verwelkomd door een portier in uniform met een beschaafde knik. Ober die super beleefd de bestelling opnam en ik nam alleen een espresso. Het werd inderdaad een lekkere espresso. Heb me de ogen uitgekeken welk pracht en praal er was. Ook de meeste gasten hadden hadden de kleding niet bij C&A in de uitverkoop gehaald, voelde me niet zo erg op mijn gemak. Er stopte een taxi en de portier haastte zich onmiddellijk naar het portier maar hij hoefde die niet te openen want er was al denk ik een bediende uitgesprongen en het portier opende en de hoge gast uit hielp stappen.Het was , ik denk een Afrikaan, lange jas aan hoge hoed op en liep samen met de portier zeer gestaag naar binnen, de bediende er achter aan en een andere bediende kwam met een lading koffers daar weer achter aan. Een indrukwekkend gezicht. Heb de zes eurie voor de espresso betaald en toch maar vlug verder gegaan.
Naar het Joods museum, heel indrukwekkend het gedeelte over de Holocaust.
Joods museum. Indrukwekkend
Holocaustgedeelte
Daar mijn tijd overgedaan en toen richting Holocaust monument en wat denk je, op maandag gesloten. Dus het informatie centrum niet gezien, maar had het nodige natuurlijk al wel gezien waar ik het nodige nog wel had gezien. Wel er nog tussen door gelopen en blijft ijzig daar.
Monument voor alle vermoorde Joden tijdens
de tweede wereldoorlog
Holocaust monument.
Informatie gedeelte,
weer niet gezien
  Nog even daar bij de Brandenburgertor gelopen en toen naar het hotel even opfrissen en dan een curryworst eten vlak bij het hotel bij een imbis. Kwam tegen achten hotel uit en zag dat de luiken van de imbis gesloten werden en ik dus op zoek moest naar iets anders. Stukje gelopen en zag daar restaurant/bar Q BA. Even op de kaart gekeken en het leek me wel wat. Een wijntje besteld en een steak speciaal gebraden met een salade erbij. Heerlijk gegeten en ook de atmosfeer wat daar hing was geweldig dus toch een karamel dessert besteld, ook dat was heerlijk. De dienster kwam vragen of ik nog wensen had en antwoordde dat mijn wens nog wel was een glas rum met een lekkere Havanna, nou dat kon er was een rookkamer.Kon me deze kans niet voorbij laten gaan en heb me daar en sigaar besteld, aangestoken met sandelhout en lucifer en en Copa Libre er bij besteld. De prijs van de sigaar heb ik alleen Annette verteld en zal hem hier niet noemen maar die was heerlijk net als de rum en de muziek op de achtergrond. Ik waande me in 1964 aan het strand van Havanna samen met Che Guevara, Raoul en Fidel Castro mijmeren en overleggen hoe we de wereld wel zouden veranderen. Voelde me toch een strijder. Idioot maar het was geweldig. Toen maar richting hotel zo tegen elf. Een geweldige dag gehad. Dag twee

1 opmerking:

  1. Heel wat indrukken opgedaan he? Schitterend! En weer interessant om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen