maandag 5 augustus 2013

bijkomen

gezicht op Beekseweg van af parkeerplaats
Het is al weer twee weken geleden dat ik mij zesdaagse voettocht beëindigt heb. Het was eerst wel weer wennen om weer in het ritme van alle dag te komen. Natuurlijk moest de was gedaan worden na ik de tas met vuile was in Winterswijk had opgehaald. In het huis moest natuurlijk ook weer wat gedaan worden. Kon de eerste dagen best mijn benen en voeten voelen, deden niet echt pijn maar kon wel merken dat ze in  beweging waren geweest. Eens rond gekeken naar een andere rugzak. Deze gemerkt zit niet ideaal en als ik het tweede deel van het Naoberpad wil lopen dan toch maar wat anders aanschaffen. Misschien wel vast een voorproefje voor een nog grotere tocht. Gisteren nog eens een stukje gelopen, voor de waarschijnlijk wel de vijftiende keer Elten. eerst over de Oude Eltenseweg gelopen maar was zo druk met fietsers vlug bos in gedoken waar ik iets minder last van die dingen had. Even richting Beekseweg omgekeken en zag dat er nu veel koren aangebouwd is. toch een mooier gezicht als mais. Heb niks tegen mais maar de gouden gloed van koren, haver, rogge of gerst is vele male mooier om te zien. Op een bepaald moment kom je vanzelf weer op de weg Stokkum Elten want je moet toch over het viaduct van de snelweg.
kerkspits net zichtbaar vlak voor viaduct
St. Vituskerk Elten
Vlak ervoor zie je voor het eerst de kerk van Elten en om dat het helder was stak het torentje fier boven de bomen uit. Van daaruit het Pieterpad gevolgd en als je dan dichterbij komt zie je het kerkje daar toch prachtig staan, de St. Vituskerk. Mijn oma vertelde altijd dat een nicht van haar vader in Elten prior was geweest. Heb het verhaal nooit op waarheid kunnen achterhalen. Weet ook niet onder welke naam ik zou moeten zoeken. Buiten bij het pannenkoekenhuis een heerlijke gemengde salade genomen met een mineraalwater. Smaakte allemaal. goed. Na een half uurtje maar weer opgestapt en even rond de kerk gelopen waar je ene prachtig uitzicht over de Rijn vallei hebt. Gemerkt dat de bomen rondom behoorlijk gegroeid waren want het uitzicht was behoorlijk beperkt. Tussen de twee stenen van zes meter hoog een blik op Kleef geworpen maar ook dit was zeer beperkt. Wel indrukwekkend dat je zo naast twee van die reuzen staat. Voor en achterkant glad gepolijst en de zijkanten heel ruw graniet. Beter kijkend zie je de verschillende structuren in het steen en ook de kleurschakeringen.
gezicht op Cleve tussen twee stenen
wegwijzer law
Toch naar beneden naar Elten gelopen maar ben later toch weer hoog gelopen om weer via het Pieterpad terug te lopen en dan richting Peeskesweg te gaan. Voor drie jaar terug had ik me boven aan verlopen en was vast van plan dat het me dit keer niet zou gebeuren. Over de Hoge Heide gelopen en toen weer p het punt van verlopen gekomen, vast in de veronderstelling nu goed gelopen te hebben stevig doorgestapt en dacht dat ik de Peeskesweg weer zou zien. Helaas het was weer Beek wat ik zag. Op de bank bij het rolstoelpad bij het Peeske maar eens uitgeblazen en ff uitgerust. Moest wel richting Zeddam dus maar doorlopen en zorgen weer op de goeie weg te komen. Onderweg veel bosbessen gezien. Was vroege onvoorstelbaar dat je in augustus nog bosbessen zag, Die struiken werden in juli totaal leeg geplukt maar nu nog volop. Heb er een paar geplukt en smaakten zoet. Klein maar fijn. Het maakte ook niet veel uit hoe laat ik weer in Zeddam zou zijn, hoefde nergens meer naar toe. Heb meer tijd gekregen nu ik niet meer naar Limburg ga. Ergens wel jammer dat er een einde is gekomen van een vriendschap van vijf en vijftig jaar. Is niet anders en heeft mijn leven wel wat rustiger gemaakt. Het laatste stuk weer op het verharde gedeelte van de Oude Eltenseweg gelopen en toen ik bij de parkeerplaats kwam stond de ijscowagen van FF er en daar een heerlijk ijsje genomen. Bij Brinks zat mijn buurman met zijn vriendin op het terras en werd uitgenodigd om een pilsje te drinken. Dit liet ik me geen twee keer zeggen en het pilsje smaakte voortreffelijk. Had stoer sandalen aangetrokken maar dat was beslist geen succes, denk wel een kruiwagen met steentjes er elke keer uitgehaald dus weer wat geleerd. Thuis wat gedronken en gegeten en vroeg naar bed gegaan. Vannacht gemerkt te vroeg want was om vier al wakker.  En vandaag? Wasdag.
bosbessen
gezicht op Beek


Geen opmerkingen:

Een reactie posten